Τα προβλήματα και τις προοπτικές των επτά Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, σε θέματα περιβάλλοντος, συζητήθηκαν τη Δευτέρα 22 Οκτωβρίου, σε ευρεία σύσκεψη που συγκάλεσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ευάγγελος Λιβιεράτος, στην οποία συμμετείχαν οι Γενικοί Γραμματείς των Αποκεντρωνμέων Διοικήσεων των Περιφερειών Δημήτρης Καλογερόπουρος (Αττικής), Αθανάσιος Καρούτζος (Μακεδονίας – Θράκης), Μανώλης Αγγελάκας (Πελοποννήσου, Δυτ. Ελλάδος και Ιονίων Νήσων), Καλλιόπη Γερακούδη (Θεσσαλίας και Στερ. Ελλάδος), Ηλίας Θεοδωρίδης (Ηπείρου και Δυτ. Μακεδονίας), Χριστιάνα Καλογήρου (Αιγαίου) και Γιώργος Δεικτάκης (Κρήτης).
Από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ συμμετείχαν οι Γενικοί Γραμματείς Περιβάλλοντος Μάρω Ευαγγελίδου, Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Σωκράτης Αλεξιάδης και οι Ειδικοί Γραμματείς Δασών Γιώργος Αμοργιανιώτης, Υδάτων Κώστας Τριάντης και Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σάκης Κουρουζίδης, ο Συντονιστής Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων Άρης Αλεξόπουλος και υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου.
Στην τετράωρη σύσκεψη εξετάστηκαν διεξοδικά τα θέματα περιβαλλοντικών αρμοδιοτήτων και της συνεργασίας των επτά Αποκεντρωμένων Διοικήσεων των Περιφερειών με το ΥΠΕΚΑ, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων, η πολεοδομία, τα αυθαίρετα, η διαχείριση υδάτων και τα λατομεία. Μεγάλο μέρος της σύσκεψης κάλυψε η συζήτηση για το θέμα της προόδου της κατάρτισης, ανάρτησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και του χρονικού ορίζοντα αποπεράτωσής τους, και υπήρξε αλληλοενημέρωση για τα επί μέρους προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την εκτέλεση του έργου αυτού καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισής τους. Αναφορά έγινε στη νομοθετική πρωτοβουλία αλλαγής του τρόπου ίδρυσης και λειτουργίας των δασικών συνεταιρισμών εργασίας, καθώς και της επανεξέτασης του τρόπου εκμετάλλευσης των δασών, αλλά και στην πρόοδο του έργου της κωδικοποίησης της δασικής νομοθεσίας.
Συζητήθηκε ακόμα το θέμα της χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο, τον Τακτικό Προϋπολογισμό, τις Δημόσιες Επενδύσεις και το πρόγραμμα Α. Μπαλτατζής των έργων και δραστηριοτήτων των περιφερειακών δασικών υπηρεσιών αλλά και η πορεία του προγράμματος καταπολέμησης της λαθροϋλοτομίας και λαθροθηρίας, όπως και οι πρωτοβουλίες του ΥΠΕΚΑ για απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων σε δασικής μορφής εκτάσεις. Υπενθυμίζεται ότι στην αρμοδιότητα των Αποκεντρωμένων Διοκήσεων των Περιφερειών υπάγονται οι δασικές υπηρεσίες, στις οποίες υπηρετούν, με διάφορες ειδικότητες, περίπου 5.000 υπάλληλοι σε όλη τη χώρα. Σε μερικές μάλιστα (Μακεδονία – Θράκη), αποτελούν το ήμισυ του αριθμού των εργαζομένων (περίπου 1.500 υπάλληλοι).
Στους Γ. Γ. των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων των Περιφερειών αναπτύχθηκε η πολιτική του ΥΠΕΚΑ για το μείζον θέμα των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων το οποίο επεξεργάζεται το Υπουργείο, καθώς με το νόμο 4014/2011 περίπου το 90% των αδειοδοτούμενων έργων που θέλουν μελέτη είναι κατηγορίας Α2 που αδειοδοτείται πια από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Ευ. Λιβιεράτος, τόνισε ότι σε μια περίοδο που κρίνεται απαραίτητο να προχωρήσουν οι επενδύσεις και να προωθήσουμε το επενδύτικό κλίμα στη χώρας μας προκειμένου να δημιουργηθούν αναπτυξιακές προοπτικές, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, πρέπει συντονισμένα οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να φροντίσουν να γίνονται αυτές οι αδειοδοτήσεις εντός του τετραμήνου, όπως ορίζει ο νόμος.
Όσον αφορά στο θέμα των αυθαιρέτων, μετά την ανακοίνωση της παράτασης και των διευκολύνσεων στην αποπληρωμή των προστίμων, η πολιτική του ΥΠΕΚΑ προχωρά άμεσα στην επίληση των εκκρεμοτήτων, όπως η σχετική νομοθέτηση και η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την ρύθμιση των αυθαιρέτων κατασκευών και αλλαγών χρήσης. Επιπλέον, προωθείται η πολεοδομική μεταρρύθμιση, στο πλαίσιο της προσπάθειας για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων και διαδικασιών, όπου έχει προγραμματιστεί η σύνταξη σχεδίου Νόμου για τη θέσπιση συστήματος ταχείας Χωρικής/Πολεοδομικής Μεταρρύθμισης. Στόχος είναι ο εξορθολογισμός και βελτίωση της συνοχής, αποτελεσματικότητας και λειτουργικότητας του συστήματος χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, η απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών κατάρτισης, έγκρισης και αναθεώρησης των χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων και η υποστήριξη των υπολοίπων δημοσίων πολιτικών και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ανάπτυξη και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Επιπλέον, προωθούνται άμεσα οι ενέργειες που αφορούν στην αναθεώρηση του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς και στην αναθεώρηση και εξειδίκευση των 12 Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης, ενώ ήδη γίνεται επεξεργασία για την τροποποίηση των προδιαγραφών και του χρονοδιαγράμματος εκπόνησης των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, ώστε να ολοκληρωθούν έως το Δεκέμβριο του 2013.
Εκτεταμένη ήταν και η συζήτηση γύρω από το θέμα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων, ενώ συγκεκριμένα έγινε ανταλλαγή απόψεων σε σχέση με τα διαχειριστικά σχέδια απορροής και τα διαχειριστικά σχέδια κινδύνων πλημμύρας. Ειδική αναφορά έγινε και για το εθνικό μητρώο γεωτρήσεων, ενώ εκτενώς συζητήθηκε και το πρόβλημα στελέχωσης των διευθύνσεων υδάτων. Επιπλέον συζήτηθηκε η πιο στενή συνεργασία σε σχέση με την κατεδάφιση των αυθαιρέτων για τα οποία έχουν τελεσιδικήσει οι σχετικές αποφάσεις. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από τους Γενικούς Γραμματείς Αποκεντρωμένης Διοίκησης να ολοκληρώσουν την αποστολή όλων των απαραίτητων στοιχείων που αναφέρονται στα αυθαίρετα, με προτεραιότητα στις κραυγαλέες περιπτώσεις αυθαιρεσιών. Εξάλλου, σύμφωνα το Ν.4030/2011 και το Ν.4067/2012, οι τελεσίδικες αποφάσεις κατεδάφισης αυθαιρέτων κτισμάτων που κατασκευάζονται σε δάσος και σε δασική έκταση, σε εγκεκριμένο κοινόχρηστο χώρο της πόλης, στη ζώνη ασφαλείας των διεθνών, εθνικών, επαρχιακών ή δημοτικών ή κοινοτικών οδών, σε δημόσιο κτήμα, σε αρχαιολογικό χώρο, ιστορικό τόπο, ιστορικό διατηρητέο οικισμό, σε παραδοσιακό οικισμό και σε οικιστικό σύνολο, που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, σε ρέμα και σε κρίσιμη παράκτια ζώνη, εκτελούνται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με το συντονισμό, την παρακολούθηση και τη συνδρομή της ΕΥΕΚΑ του ΥΠΕΚΑ.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι θα υπάρξει στενή συνεργασία, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που υπάρχουν όσο το δυνατόν καλύτερα, καθώς σε πολλά ζητήματα υπάρχει ήδη συναντίληψη. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξουν το επόμενο διάστημα επιμέρους συναντήσεις των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με τους Γενικούς και Ειδικούς Γραμματείς του ΥΠΕΚΑ, προκειμένου να εξεταστούν τα ζητήματα υπό το πρίσμα της εξειδίκευσης λύσεων, ώστε να ξεπεραστούν χρόνια προβλήματα, που δημιουργούν προσκόμματα τόσο στο επενδυτικό κλίμα της χώρας, όσο και στην προστασία του περιβαλλόντος που αποτελεί προτεραιότητα για το ΥΠΕΚΑ.